Inte utan min dator

Många verkar gilla att skriva för hand när de skriver manus, själv skriver jag bara förhand när jag skriver tex dagbok eller så. Mitt manus är skrivet helt och hållet på dator. Om jag råkar komma på en bra mening, eller ett uppslag när jag är långt ifrån den, så lägger jag in det som en kommentar i min mobil, så när jag kommer hem, kan jag kolla hur det var jag tänkte. Visst har man gjort tabben att tänka "det kommer jag ihåg till sen".. det tar ju inte många minuter alls innan allt är glömt. Men jag fascineras av er som skriver förhand, inte nog med att allt sen ska skrivas över i datorn de ska dessutom upprepa varje litet ord. Så när jag har skrivit klart en bok, har ni egentligen skrivit två ;). Berätta gärna om era skrivprocesser, hur ni lägger upp det och på vad ni skriver, papper, dator, ipad, hällristningar.. you name it! :D

Kommentarer
Postat av: Kati

Jag skriver precis som du på datorn, (använder Word) men IDÈER till kommande kapitel eller scener eller sätt att gestalta eller vad som helst som inte rör den scen jag skriver på för tillfället antecknar jag oftast i en anteckningsbok för att inte glömma bort dem. (Jag skriver i separata anteckningsböcker för varje romanidé.) Ofta kan det vara stödord eller själva tankefröet, inte hela scener som skrivs i dem. Det är mest för att jag ska komma ihåg hur jag tänkte, sedan utvecklar jag det när jag skriver den i dokumentet. :) Ibland kan jag skriva ner en dialog som jag vill minnas för att den är så klockren eller en beskrivning av någonting speciellt som jag vill använda i romanen.

Svar: För varje romanidé skriver du, hur många har du på g? ;)

2012-06-15 kl. 22:30:16

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Jag har två på G just nu, (en som jag påbörjade idag som är en omskrivning av 1an och en som är i redigeringsfasen) men idéer till ytterligare ett par som ännu bara är i idéstadiet, så de har bara ett litet tunt anteckningsblock ännu. :)

Svar: Kul! Jag fasar för redigeringsarbetet, mitt projekt är ganska stort, snart 100.000 tecken. Men det är väl bara att gilla läget, har faktiskt aldrig läst igenom det jag skrivit, så jag hoppas det låter bra som helhet. Har en vän som sträckläst det och det är ju mycket positivt. Jag är en sån som fokuserar på ett projekt i taget. I morgon får du titta in, då ska jag lägga upp en ljudfil (en glimt från mitt manus) Är dock kass på att läsa upp det, men det är iallafall lite kul. Lycka till med alla dina olika ideér! kom på att jag faktiskt också har en anteckningsbok, där jag skriver ner saker som redan har hänt, för att jag ska ha en snabb översikt, ifall jag drabbas av glömska ;).

2012-06-15 kl. 23:14:19

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Jag tycker faktiskt att redigeringen är riktigt kul (kalla mig nutcase, de flesta verkar hata det...), lite som att få skriva om ett prov med svaren på en lapp bredvid... ;) Du får en andra chans att göra det bättre, liksom. Och en tredje också, om du vill :D Det är där många detaljer kommer till vilket gör att det efteråt känns mer färdigt.
Vilken tur du har som har vänner som vill ställa upp som testläsare, det är ovärderligt, ju. :)

Svar: Ja, visst är det. Hon frågade "när får jag läsa ditt manus då?" Då svarade jag "nu, men då får du rätta det" och det gjorde hon mer än gärna. Det roliga är att hon lika gärna hade kunnat läst 10sidor och sen varit tvungen att dammsuga eller så.. hon kunde ju faktiskt ha tyckt att texten var aptråkig.Jag har fått tips om att lämna manuset till lektör innan inskick till förlag, just för att finslipa innan. Det är kostsamt, men det är det ju värt. Har du gått någon skrivarkurs?

2012-06-16 kl. 11:59:46

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Nej, ingen skrivarkurs (även om jag önskar att jag hade gjort det innan jag började, men jag bodde utomlands då och hade inte samma möjligheter) däremot en hel del självstudier, både på nätet och genom böcker om skrivande, (mest på engelska, de är bättre tycker jag).
Vad kul att hon var så positiv, det är absolut ett bra tecken! Jag skulle också vilja skicka mitt pågående manus till en lektör, men vet inte om jag har råd... Jag kanske får nöja mig med att lära mig den långa, hårda vägen.. :)
Vilken genre skriver du i? Mitt nuvarande är definitivt chick lit! :)

Svar: Vet inte hur mycket du läst på min blogg, men under "skrivprocesser" gör jag lite reklam för en tidning som heter skriva, jag kan varmt rekomendera dig att prenumerera på den. Jättebra info om skrivprocesser i alla led och dessutom många intressanta artiklar om författare och deras skrivprocess. :) Jag skriver en samtidsroman, vet inte riktigt var den kvalar in då den innehåller både djup sorg, smärta och vanligt vardagsliv... chick lit är det jag läser mest om jag får välja. Om du inte läst Flickan från tjugotalet av Sophie Kinsella så gör det, den är så härlig! :)

2012-06-16 kl. 12:35:28

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback