Kampen med förlagen



Här har vi ett antal olika förlag, jag vet att man ska läsa noga på deras hemsidor om vilken typ av manus de är intresserade av. Men det jag undrar mest är om det finns någon utvärdering på de olika förlagen. De har ju alla olika villkor och olika förmåga. Klart de stora förlagen ligger i topp men där är det också svårast att ta sig igenom filtret. Är också nyfiken på alla "ge-ut-boken-själv-förlag", hur det förhåller sig till varandra, prisskillnader och sånt. Någon som har koll? Antar att vi är många som vill veta!

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag har inte hört om något sådant... Vet att piratförlaget skiljer sig åt jämfört med de andra förlagen när det gäller hur mycket pengar författaren får (tror de delade mer 50/50, kan ha fel). Annars vet jag inte. Gissar att mycket har med personlig kemi att göra också (att man funkar med de man ska jobba med).



Själv tycker jag inte om hela grejen med att ge ut böcker själv. Jag vill få mitt manus antaget och få hjälpen av en redaktör. Många av de böcker som ges ut utan att ha en redaktör och förläggare saknar det där lilla extra. Och då sitter jag och stör mig på att författaren inte fått hjälp med den där finputsningen.

2012-06-13 kl. 19:12:16

URL: http://ordetarditt.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja, jag håller med dig, vill självklart ha ett förlag, men tänk om man inte lyckas få till det ... då måste man ju ge ut boken själv, min tanke är att min "bok" ska ut.. no matter what..!

Jag är inne på att skaffa lektör innan jag skickar in manuset, just för finputsningens skull. :)

2012-06-13 kl. 19:42:48

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback