Kloka ord, funderingar och dråpliga kommentarer

De här böckerna köpte jag när barnen var små, de är nu 10,11 & 12 (snart 13). I dem skriver jag så fort de sagt någonting roligt, dråpligt, underfundigt eller när det hänt något som är värt att minnas.För att inte glömma i stundens hetta, brukar jag skriva ner det på närmaste lapp eller lägga in det i mobilen. För att senare när tid finns skriva in det i deras böcker. Barnen älskar när jag plockar fram dessa och vill alltid att jag ska läsa något kul de sagt när de var yngre.Jag skriver givetvis fortfarande in så fort tillfälle ges.:) Här följer en del av det som står i dessa böcker.

* Vid en diskussion om olika maträtter säger jag
" kroppkakor är också gott!"
Emil tittar på mig med äcklad min och säger
"Men mamma!... Är inte det sånt som kommer ut efter man fött barn!!

* Emil vid middagsbordet
" Undrar varför det heter blodpudding?"
" Det vill du inte veta" säger jag.
" Varför inte"
" För att det är BLOD"
" Är det!?" säger Oliver förskräckt
" Nä! Mamma bara skojar, klart det inte är blod" säger Emil snusförnuftigt till lillebror.

* Oliver jag har 3st bratz, Meja håller upp handen och räknar på fingrarna
" en som é borta"
" en som é borta"
" och en som inte é borta!"

* Meja:
" Mamma, Faktiskt!... jag vill inte bli prinsessa"
" Nähä, varför inte? Det har du ju alltid sagt att du vill"
" Nä, vet du.... Draken tar prinsessor"

* Meja:
" Mamma! Oliver lyssnar inte på mig"
" Vad har du sagt då?"
" INGET!!"

* " Oliver, vet du vad den här formen kallas", säger jag och pekar på en rektangel
"Ja! Det är en FYRLÅNGKANT!"

* " Mamma, jag har jättetorra lungor"
" Jasså, varför då?"
" För jag har blåsit så mycket ballonger"
 
* " Mamma, om jag blir rik när jag är 85år, då ska jag köpa ett nytt hjärta så jag kan leva lika länge till!"



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


Kommentarer
Postat av: Linda

Underbart!!!
Jag har också något liknande hemma, men det står inte så mycket i den boken. Jag vet att Ebba en gång sa till en hund "va långa tår du har"...hrm... kram

Svar: Hi hi hi! :D Ja, visst är det kul när barn pratar. Jag älskar Olivers kommentar om vad han ska köpa för pengarna om han blir rik när han är 85år.
Jag skriver mycket i våra böcker, de har en varsin. Om två av dem har en diskussion som är kul, skriver jag in den i bådas böcker.
Kram J

2012-06-18 kl. 09:56:35

URL: http://casaranieli.blogspot.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback