Var i kroppen sitter din berättelse?

 

Be mig berätta en saga och jag har inget att säga.
Be mig skriva en saga och jag fyller ett helt block på ett par minuter.
Så är det för mig, allt jag skriver sitter i mina händer tillsammans med en penna eller ett tangentbord.Var sitter din berättelse?

Visst kan jag komma på ett uppslag eller en mening jag vill ha med, men det är också det enda. Jag försöker förbrilt tänka ut ett slut på mitt manus, men det går bara inte, in kommer tankar på att jag strax måste åka och hämta min dotter från ett kalas eller tankar på om katten har fått mat idag. Nä, jag får snällt vänta tills jag har tid att sätta mig och skriva, då kommer det med all säkerhet lösa sig av sig själv. Jag vet ju att det är så, ändå försöker jag tänka fram vissa delar i boken utan resultat.

Ett tydligt exempel är just när jag tycker jag har en bra grej att skriva om i boken, jag sätter mig ner och börjar skriva om något helt annat... Det har hänt många gånger. Det sägs ju att det är hjärnan som bestämmer allt kroppen gör, men jag undrar det ja.
Så den dagen jag får frågan angående boken "hur tänkte du här?" Vad ska jag svara då? Att jag inte tänkt alls? Det låter ju galet om något, men det är verkligen så det är.

Lägg märke till att jag pimpat mitt skrivverktyg med randigt nagellack, en nyhet från IsaDora, finns fler mönster, men alla andra var slut, så det fick bli randigt. Nästa gång köper jag med stjärnmönster! ;)

 

 


Kommentarer
Postat av: Carola

Hm. Intressant fråga. Jag behöver inte vare sig penna eller dator för att få uppslag till mitt manus. Det kan ploppa upp när som helst och var som helst. Ibland sätter jag mig medvetet ner med musik i hörlurarna för att "Drömma" mig fram till scener. Musiken är väldigt viktig för mig och att den har samma tempo som handlingen. I mitt manus förekommer en del våld och action. Då är det hårdrock som gäller.

Fascinerande nagellack. Finns det schackrutigt också som i tomteverkstaden på julafton :)?

Svar: Uppslag kan jag få när som helst, men sen användes det rätt sällan, jag skriver upp dem och tänker att jag ska använda det, men så skriver jag någonting annat. Knepigt!. Jag kan också få uppslag från låtar. :)Nix, inget schackrutigt däremot randigt, snérandigt och med en stjärna. ;)
Ser framför mig filmen "stockholmsnatt" när du skriver om hårdrock och våld! ;) Har du sett den?

2012-06-17 kl. 17:06:49

URL: http://carolastromstedt.wordpress.se
Postat av: Kati

Jag måste nog hålla med Carola ovan, min berättelse sitter också i huvudet innan den hamnar på pappret. Sedan kanske jag måste anteckna den för att få ordning på alla tankar och idéer, men jag är den sorten som måste tänka ut hela berättelsen i förväg, komplett med karaktärernas mål, konflikter och upplösning. Om det ska bli ett lyckligt eller ett olyckligt slut. Hur de ska utvecklas och eventuella subplots. Annars skriver jag bara en massa goja som inte har något egentligt sammanhang :) Jag tycker detta är ett oerhört intressant ämne, för det verkar som om det liksom är två läger här. Vilket man tillhör spelar ingen roll, huvudsaken är att det resulterar i en berättelse. :) Däremot kan jag känna igen mig i dina funderingar om tanken bakom skrivandet av en berättelse. Hur man kom på idén eller vad man vill säga med den. Sånt brukar vara svårt för mig, jag får idéer till en berättelse och om de känns tillräckligt intressanta utvecklar jag dem till det stadie där jag kan börja skriva. Saker som budskap tänker jag inte så mycket på, iaf inte i början. Kanske när den är färdig först, men jag skulle nog ändå ha svårt att redogöra sammanhängande för mina tankegångar. :)

Svar: Min spontana reaktion på ditt svar är:"HUR FÅR NI PLATS MED ALLT I HUVUDET?" :O.
Jag förundras av er förmåga till det, i min hjärna är det övertryck, så där får inget nytt plats.Räcker med barnens alla konflikter om jag säger så. ;)
Det är nog tur för mig att mina berättelser föds fram här och nu.

2012-06-17 kl. 17:32:01

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: mj

Du gör Gyllenhammar eller en Jonsson, när det bara blir nåt´

Svar: Eller en Jacobsson kanske! :)

2012-06-17 kl. 19:50:39

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback