Vill du också skriva en bok?


Ibland när jag pratar om att skriva, så förvånas jag ofta över hur många det är som säger "Åh, jag vill också skriva en bok",  läste för länge sedan att ungefär var 3dje person vill göra det. Sen hur många som verkligen gör det har jag ingenaning om. Det är ju verkligen så, att alla har något att berätta, om det så är självupplevt eller rent påhittat. Min bok är på gränsen till helt fiktiv, jag har en riktig männsika med i boken, vem det är får ni läsa om i boken! ;)
Vad vill du skriva om ? Berätta gärna genom att kommentera här nedanför.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, vilken fin liten blogg du har här :) Har just hittat hit tack vare kommentarsfältet hos Ordet är ditt, men jag kommer att titta in fler gånger! Lycka till med skrivandet. Är det en ungdomsroman du skriver?

Svar: Tack! Vad kul att du gillar den. Nej, jag skriver en roman. Har börjat avrunda, men det är inte lätt för mina karaktärer lever ett eget liv och de verkar inte alls vilja runda av. Mitt första inlägg visar min synopsis, läs den om du vill. ;)Vad skriver du ? Berätta! Har du någon blogg jag kan kika på?
// Jenny

2012-06-15 kl. 20:42:59

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Carola

Hej Jenny!
Jag skriver på en roman för första gången sedan sommaren 2011. Genren är urban fantasy. Dvs fantasy men i vår vardagliga miljö. Det var inte alls planerat. En bild av en upprörd ung kvinna visade sig en kväll när jag skulle försöka somna och återkom kväll efter kväll. Till slut fick jag idén att börja skriva ner det jag såg. När jag började skriva fullkommligt exploderade en hel berättelse i huvudet på mig. Jag fick köpa mig en egen laptop som ingen av ungarna har rätt att änvända. Bara jag :)! Efter nästan nio månader hade jag skrivit färdigt alla kapitlen och är nu i redigeringsfasen. Idéerna har ploppat upp så jag har till en trilogi. Det låter kanske mastigt men jag älskar att vara i min värld och umgås med mina karaktärer.

Liksom Kati (som är min bloggkompis) gillar jag också sin blogg. Jag lär titta in fler gånger :)!!

Svar: Hej! Vad kul! :) Vad glad jag blir! Jag började också skriva sommaren 2011. Men jag har inget klart varken till någon uppföljare på det jag skriver eller ens till nästa kapitel, men det är så jag fungerar. Jag upplever att mina karaktärer lever sitt eget liv och att jag bara skriver ner vad det gör och säger. Tänk sen när vi alla 3 har gett ut våra böcker, då kan vi skicka ett varsitt exemplar till varandra. Skulle vara grymt kul, eftersom vi då följt varandras vägar fram till utgivningen! Du är mycket välkommen tillbaka och självklart ska jag kika in till dig!

2012-06-16 kl. 22:08:22

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Carola

Skicka signerat exemplar?? Nej du! Du ska komma personligen till mitt releasparty och få ett signerat ex av mig på plats :)). Jag har redan bjudit in Katarina :). Drömma ska man göra. Jag tror på att driva energin framåt genom att prata om framtiden och målen som om det SKA hända, inte OM det ska hända.
Ett litet tips som jag vill ge dig är att bestämma hur ditt manus ska sluta. Det driver skrivande frammåt på ett kraftfullare sätt. Martha Alderson beskriver det i sina filmsnuttar som jag hoppas att du hinner se idag. Inte alla men några. Det är mastigt med alla på en dag men jag tror nr 7 och 8 handlar om "the ending, climax".
Lycka till med skrivandet!
Kram Carola

Svar: Tack! Jag kommer gärna! :) Jag brukar prata om mitt manus som min bok, för det är så jag ser den. Jag är 100% säker på att jag kommer ge ut den, frågan är bara med vilket förlag. ;). Som du säger, man måste våga lita på sin egen förmåga. Visst möter man många som rycker lite på axlarna och undrar vad man ska "JOBBA" med. Men det är ju skrivande jag helst av allt vill jobba med och då tänker jag se till att det blir så. Visst måste jag jobba vid sidan om tills man kan klara sig på sitt skrivande. Har du börjat öva på din autograf? ;)

2012-06-17 kl. 09:01:20

URL: http://carolastromstedt.wordpress.se
Postat av: Carola

Ha ha ha! Du anar inte hur många underskrifter jag har gjort i mitt liv på alla beslut och utredningar när jag jobbade som socialsekreterare :D.

Svar: Men du.. en underskrift är ju inte riktigt samma sak som autograf :).. i alla fall inte för mig. En underskrift är inget annat en just en underskrift. En autograf, det är någonting mycket värdefullt! Eller hur! :D

2012-06-17 kl. 16:17:56

URL: http://carolastromstedt.wordpress.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback