Det är i betraktarens öga det ligger

Här om dagen tog Anneli upp det här med att förmedla ordens betydelse. Det fick mig att tänka på två händelser under min tid på författarlinjen. Det första var en text jag inte ens minns vad den handlar om. Min lärare läste den och skrattade så hon kiknade. Hon tyckte texten var helt underbar. Det som berörde mig då var att jag inte alls sett något komiskt i den själv när jag skrev den.
En annan gång skrev jag en novell om ångest. En man på kursen som själv upplevt ångest klarade inte av att läsa klart texten för han fick svårt att andas. En kvinna på samma kurs som läste den och inte själv upplevt ångest, upplevde texten som oerhört överdriven. Det var bara hon på kursen som dissade texten och det ska hon väl vara lycklig över, att hon aldrig upplevt något liknande.
Alla andra mådde dåligt efteråt och tyckte texten var klockren.
Så det är verkligen i betraktarens öga det ligger och det går aldrig att få alla att uppleva en text på samma sätt, hur mycket man än jobbar med sitt eget perspektiv på texten och det man verkligen vill förmedla.
Inte ens det enklaste orspråk tolkas på samma sätt av olika ögon.
 
Lee ! Jag hittade en bild till dig min vän... ;) Vet inte om den stämmer, men jag tänkte på dig när jag såg den.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Haha, Jenny, du är så himla underbar! Exakt så där ser jag ut, hur visste du? :-)
På tal om det här med just humor, är det så olika hur den uppfattas. Jag kan finna saker jätteroliga som andra inte fattar poängen med och det är precis som du skriver. Hur texten tolkas beror så mycket upp till den som läser. Jag har en ganska svart humor, så det är möjligt att jag också skulle finna din text rolig, fast den inte var menat så. Nu vet jag ju inte vad den handlade om, men det var bara att det slog mig när jag läste det du skrev :-) Det beror så mycket på hur man förmedlar saker också, har du tänkt på det? Jag gillar satir och ironi, alla gör inte det. Och just därför försöker jag att inte använda den allt för frekvent, så det inte ska missuppfattas :-)
Ha en kanonhelg nu och haka gärna på min vinskrivarhelg :-)

Svar: Jag hakar på!
Jo, jag vet vad du menar. Har du sett filmen "om jag vänder mig om" en svensk film. Egentligen är den oerhört tragisk, men jag var på topp humör den dagen och skrattade så jag grät. Kan säga att det bara var jag och Stefan som skrattade. Resten av publiken satt knäpptysta. Och när filmen var slut var det någon som sa högt "Ja, det var synd att filmen blev förstörd av de som skrattade"... :S Ha ha ha..
Medelåldern på biobesökarna den här dagen var VÄLDIGT HÖG, så jag tror att flera av dem som såg filmen kände igen sig i det som hände. Medan vi bara såg det roliga i de desperata och olyckliga människorna. Den filmen glömmer jag aldrig. Hade nog inte skrattat om jag själv genomgått en uppslitande skilsmässa. Men det hade jag inte och skådisarna var så jäkla bra!
Se den om du inte har sett den. Massor med bra svenska skådisar!

2012-11-16 kl. 18:03:52

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Hahaha, jag kan se det framför mig :-)
Den har jag inte sett, men nu måste jag ju bara se den för att se om jag finner den lika komisk som ni gjorde :-)

Svar: Ja, gör det! :D

2012-11-16 kl. 18:41:32

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback