tre60*

Mitt nya projekt kallas tre60. Idag har jag äntligen kommit på hur jag ska lägga upp detta. Eftersom det är något helt annat mot det jag skrivit förut. Så har jag bestämt mig för att skriva kapitelnamn och därefter skriva en story under varje kapitel. Detta passar perfekt för då kan jag börja på vilket kapitel jag vill, när man skriver för någon annan blir det ibland att man måste vänta in svar med fakta, då kan jag lägga det åt sidan och skriva på nästa kapitel så länge. Mycket nöjd att jag kom på det här sättet! Jag kommer gå från år till år och händelse till händelse. Så nu ska jag sätta mig ner och fundera ut vad som ska finnas med i manuset.
En sak har jag lärt mig på författarlinjen och även på filmmanuslinjen att oavsett om det är sant det som skrivs i boken så måste man frisera det, för att det ska bli dynamik och spänning i det man skriver. Det är därför det alltid står "baserad på en sann historia".
 
Ha det gott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Låter som ett smart upplägg.
Och visst är det som du säger. Även sanningen måste friseras för att bli fängslande hela vägen :-)
Lycka till med projektet!

Svar: Tack! Har precis skrivit klart kapitel 4.. so far.. han ska givetvis läsa och lägga till och dra ifrån i slutet sen. Men jag ska nog skriva ett gäng kapitel innan jag lämnar det till honom. Här med inte sagt att jag skrivit kapitel 2-3 för det har jag inte. Utan förord och halva kapitel 1. Spännande, svårt och skrämmande på samma gång. ;)

2012-10-11 kl. 10:50:39

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Kati

Håller med om det där med att frisera sanningen för att göra en läsvärd story. Och du... det du pysslar med nu låter misstänkt likt planering i mina öron... :) hihihi. jag hade ett liknande upplägg när jag skrev manus 1. jag hade en förteckning (läs post it lappar) med alla scener som jag ville ha med i berättelsen (jag hade så många idéer att jag var tvungen att skriva ner dem allt eftersom de dök upp) och sedan skrev jag den jag kände för vid vare pass. Fungerade hur bra som helst. Lycka till, det låter jättespännande.

Svar: Ja, som du vet brukar jag bara skriva på utan eftertanke och lappar. Det här är verkligen nytt för mig, men eftersom jag ska berätta någonannans berättelse måste jag får ner allt rätt från början. Måste säga att det här sättet är verkligen att föredra om man inte "bara" fantiserar ihop något. Jag förstå att du använder dig av det, eftersom du har en klar historia i ditt huvud. Det har ju inte jag normalt. Men nu har jag ju det i det här fallet. :D

2012-10-11 kl. 11:05:24

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Fia Filur

Vilket spännande namn! Väcker nyfikenhet!

Svar: Tack! Det handlar om en helomvändning i livet, plus att killen jag skriver för trick-cyklade mycket i tidig tonår, så det passar så bra! :D

2012-10-11 kl. 11:37:51

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback