Det är ditåt vi ska!

Idag har jag försökt förklara för mina karaktärer att vi måste sträva åt samma håll. Inte helt lätt när några av dem tycker att livet är bra som det är.
 
Vi har i alla fall jobbat ihop hela dagen och nu är jag så trött i huvudet. Men visst är det väl häftigt att allt blir klarare efter lite vägledning. Även om det finns svåra nötter att knäcka också. Jag sparar nötterna till sist och jobbar mig fram.
Började fila på manus ett i morse, men så fick jag ett mail från ett förlag som vill läsa manus nummer två. Så jag hoppade genast över till tvåan.
Jag behöver lite tips på hur jag kan lyfta fram mina huvudpersoner lite mer. Har varit lite väl snäll mot mina karaktärer, de har liksom fått lika mycket plats allihop.
Mia, det kan du väl skriva ett inlägg om?
Nu skulle jag behövt din bok som du inte har skrivit än, den som jag bett dig skriva. ;)
Alla mina karaktärer gör så mycket redan, så jag vill inte lägga till något de gör. Kanske mer fokus på hur de är och deras beteenden, så att folk förstår vilka som är huvudpersoner.
Eller behövs det kanske bara lite mer vardag? (fast det tycker jag själv är rätt trist att läsa om).
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kati

Härligt med förlag som vill läsa!! Spännande!! Det får de väl?? :)

Svar: Ja, självklart. Måste bara bli klar först. Fick ju en del att tänka på. ;) Jättespännande!

2013-04-08 kl. 16:39:29

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Mia Skrifver

Det kan jag säkert göra! Om hur man lyfter karaktärerna och sätter krokben på dem. Har i och för sig skrivit om det då och då, men man kan alltid skriva mer. Men du får vänta lite, måste koncentrera mig på min bloggturné först. Det är annorlunda när man håller koll på andras bloggar och sin egen. Men helt kort kan man väl säga att utsätt dem för saker som är jobbigt för dem. Karaktärer ska inte ha det bra. Så inte vardag direkt. Utan jobbigheter, sånt som förstår vardan.

Svar: Det är väl det som är mitt problem, alla mina karaktärer har det jobbigt och tufft på något sätt. Så jag vet inte vad jag ska kunna lägga till utan att det blir för mycket av det goda. Som manuset ser ut nu så ville lektören att jag sparar lite på krutet till nästa manus... alltså mitt manus är välkryddat redan. (eller överkryddat och därför ska jag klippa ut lite text och lägga i manus tre istället). Men ändå utveckla mina huvudpersoner på något sätt.

2013-04-08 kl. 17:16:12

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Låter ju toppen att ett förlag vill läsa tvåan! :)

Svar: Ja, det är spännande! :D

2013-04-08 kl. 21:08:54

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Anneli

Vad spännande att ett förlag vill läsa ditt manus. Lycka till!

Svar: Tack! :)

2013-04-08 kl. 23:33:16

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: m

Kopplingen mellan huvudpersonerna, gamla vänner, nya vänner, arbetskamrater osv.

2013-04-09 kl. 22:11:23
Postat av: M

Här är det du som är chef och ska ange riktningen, hur känns det?

Svar: Det känns bra! :D

2013-04-11 kl. 08:23:16

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback