Vilken berättarglädje!

Som sagt. Jag fick ett långt och fint svar igår från min lektör. Och det finns hopp för mig! ;) Självklart är det en del att jobba på, små fix och trix som gör att manuset stramas åt och gör storyn tydligare.
 
Jag ska dessutom sålla bort en del i de sista 100 sidorna för att spara till bok nr 3. Just för att det händer så otroligt mycket i slutet på manuset.
(inser att jag i denna villervalla kanske borde börja redigera manus ett i alla fall, för där finns säkert en del att spara på till tvåan... tänk om det är så att när jag väl grottar ner mig inser att jag faktiskt har material nästan helt klart till manus tre. ;) Ingen dum tanke! )
 
Saker jag ska jobba med:
* Tempus... usch och fy. Någon som är galet bra på sånt och vill läsa samt rätta? Annars får jag väl göra en djupdykning i grammatikboken jag köpte för ett år sedan. (som jag inte ens öppnat fast jag visste att jag borde göra det. Problemet är att jag har så svårt att läsa mig till sånt, behöver någon som förklarar).
* Ge min läsare lite andrum.
* Mer utrymme för huvudpersonerna. (Eftersom jag är lillasyster tycker jag det ska vara lika för alla ;)) Ha ha ha!
* Lite mer snabba återblickar så att även den som kastar sig rakt in i tvåan förstår kopplingen mellan alla personer. (så det inte svävar upp ett namn som ingen förstår vem det är). Alla mina testläsare har läst båda mina manus, så ingen har tänkt på det och inte jag heller.)
* Skriva om slutet och det blir automatiskt ett annat om jag ska spara text till bok nr tre.
* Se över varje karaktär och se om jag kan fördjupa dem på något sätt, samt lägga till eller ta bort något manér.
 
Ni som läser detta kanske tycker att det låter negativt med allt arbete. Men jag är jätteglad för alla fina ord och all bra respons. Hon skriver saker som:
Du har ett färgstarkt språk med härliga bilder.
Du har mängder med häftiga idéer
Häftiga och bra skildrade scener
Väldigt spännande
Det här har potential
Underhållande läsning
 
Ännu en rolig sak hon skriver är att det är skrivet i "närapå tv-seriestil". Det är precis det jag själv upplevt och ni som följt min blogg länge vet att jag även skickade manus ett till Svt Drama. ;)
Konstigt egentligen för det finns ingen tv-serie jag följer. Har faktiskt aldrig varit intresserad av att följa serier. Sist jag följde en serie var när jag bodde i min första lägenhet, det var 1990 och varje dag när jag kom hem från jobbet gick "Glamour", då kollade jag på det medan jag åt mackor och drack te. Jag kan säga att mitt manus inte är glamouröst på något sätt... tvärtom. ;)
 
Av en händelse är halva familjen iväg hela dagen idag... Jiiiipppiiii! Det innebär att jag har tid att grotta bäst jag vill. Men först måste jag ta en löprunda för att springa av mig lite av mitt glädjepirr i magen, så jag kan fokusera.
 
Kan lätt säga att det här är årets bästa investering. :D Tusen tack Lena Sanfridsson, hoppas alla mina skrivande vänner kontaktar dig för rådgivning. ;)
 
Sol till alla!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: kati

Vad kul att du blev så nöjd med responsen, den låter faktiskt väldigt upplyftande. Och det är ju de där grejerna man vill höra. Ingen är ju hjälpt av enbart lovord. Kul! Så det var alltså manus 2 du skickade till lektören?

Svar: Manus 2. Det var verkligen skönt att höra att det jag ägnat alla vakna timmar till faktiskt har potential. ;)

2013-04-06 kl. 12:05:35

URL: http://www.katarinapersson.com
Postat av: Carola

Inspirerande med bra respons. För din inspiration går inte att ta miste på :-). Det sprudlar om orden när du berättar vad du ska jobba vidare med. Så himla härligt :-)! Lycka till med redigeringsarbetet nu!

Svar: Tack! Titta in framåt kvällen så ska du få se vad jag pysslat med idag. Något för dig kanske? ;)

2013-04-06 kl. 16:58:24

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Vad fint! Och det finns nåt alldeles otroligt härligt i att få lektörsrespons, för man får saker att jobba med och det finns en riktning på det man gör. Tycker jag. Lycka till med alla förändringarna i texten!

Svar: Visst är det. Lektörer är ju proffs så det känns riktigt lyxigt att få ett proffsutlåtande. :) När det dessutom är positivit så är det ännu bättre. Tänk om man fått "lägg ner det där och gör det nu!"...

2013-04-07 kl. 13:15:22

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Roligt att du fått responsen och kan sätta tänderna i manuset igen! Först måste man fundera lite, och sen vet man knappt i vilken ände man ska börja, men det är ju superbra att åtminstone veta vilka bitar man ska ta tag i!

Svar: Precis så känner jag också, men jag har börjat grotta i det och det är roligt. :D

2013-04-08 kl. 21:13:59

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback