Plockar russin

För mig är det någonting positivt när jag kan plocka russinen ur kakan. Men om jag tänker efter så borde det ju vara någonting negativt. Med tanke på att folk som inte gillar russinen i kakan tar bort dem, eller är det just det som är det positiva att de kan plocka bort dem? Det här är bara en tankevurpa. Jag har nämligen ägnat mig åt just russinplockning de senaste två dagarna när det funnits tid över till det.
 
Här kommer några russin som är positiva för mig att lägga på minnet. Det handlar om skrivandetskonst. Och jag har plockat dem rakt ur S King´s Att skriva.
 
* När du skriver en berättelse - berättar du den för dig själv
* När du redigerar - är det din uppgift att plocka bort sånt som inte tillhör berättesen
 
* Bygg en egen verktygslåda - skaffa dig så mycket kraft att du orkar bära den med dig. För då, istället för att stå inför ett svårt jobb och bli modfälld, kan du plocka fram rätt verktyg och sätta igång direkt.
* Vanliga verktyg ligger högst upp. Det vanligaste är ordförådet.
 
* Något av det värsta du kan göra mot ditt alster är att "piffa upp" det genom att leta rätt på långa ord för att du skäms över att du bara kan korta ord.
* Grundregel ett. Att andvända det första ordet du kommer att tänka på, om det är lämpligt och målande nog.
* Använd han sa, hon sa, bill sa. istället för "Morrade Jim", " Flämtade Ylva", " Skrattade Anton". (det här måste jag jobba på, fast jag gillar "Skriker Tomas", "Harklade han fram" osv. Man gör som man själv vill.)

* Det vi i grund och botten diskuterar är ett hantverk, men är vi inte enade om att till och med det mest simpla hantverk ibland kan skapa ting som överträffar våra vildaste förväntningar? Vi talar om verktyg och snickeri, om ord och stil... men allt medan vi fortsätter är det lika bra att du vänjer dig vid tanken på att vi också talar om magi.
 
* Om du inte är beredd att jobba arslet av dig är det inte lönt att du försöker bli en bra författare.
* Läsning är författarens kreativa kärna.
 
Jag har 43 russin till här på bordet. Men jag får nog strö ut dem lite då och då. Annars kommer ingen av er orka läsa mitt inlägg. ;)
Dessa ord är ingen lag, men jag tycker att de är mycket tänkvärda.
 
Hoppas ni får en härlig fredag. Jag fortsätter med mitt russinrace.
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Just det där kommer jag ihåg från när jag läste hans bok också :-). Sen får man väl, som med allt annat, tänja på gränserna ibland. Om man tycker att det passar. Lycka till med russin racet! :-)

Svar: Du kommer nog känna igen alla russin när jag presenterar dem framöver. Jag har gjort ett dokument med alla dessa russin. Tänkte ha den lättillgängligt "the best of" liksom. Sen gör man ju alltid som man vill ändå. Men det är bra meningar att hålla sig nära omkring. :D

2013-02-15 kl. 09:07:38

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Anonym

King tänjer själv på de här gränserna så inget är hugget i sten. Bland annat använder han själv attribut efter dialoger. Tror också att han nämner det i boken du refererar till att det är okej om det inte framgår av det som sägs eller gestaltningen.
Himla bra att du spaltar upp de här tipsen! Några glömmer jag emellanåt och behöver bli påmind. Tack <3.

Svar: Ja precis. Det är okej om det inte framgår av gestaltningen. Kul att du gillar mina små russin. Fler kommer inom kort. Men inte idag. ;)

2013-02-15 kl. 13:25:33
Postat av: Mia Skrifver

Russinrace är ett kul ord. Och jag har också suttit och funderat på det där uttrycket med kakan och russinen. Speciellt som jag är en sån som plockar ut dem och vägrar äta dem. Kan äta russin om det är bara russin. Men i kaka, nej. Vad det sen betyder för uttrycket, ja det kan man fundera på.

Svar: Visst är det knepigt när man börjar fundera över ordspråk och så. Vad betyder det egentligen och för vem. Fram till inte för så himla länge sen fick jag veta att en björntjänst var någonting negativt. Det har jag alltid trott varit ett positivt ord. Du vet, björnar är ju gosiga inte kan man tro något ont om dem. ;)

2013-02-15 kl. 13:54:10

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Många bra russin :)

Svar: Eller hur! :D

2013-02-15 kl. 14:07:22

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback