Det perfekta upplägget och underbara moments

(Först en liten parantes som bara gäller Skrifva Mia, det har hänt något på din sida, så jag kan inte blogga hos dig. Finnas bara "google-konto el open id" att välja mellan, du brukar ha ca 5 olika alternativ. Jag brukar använda namn/web när jag svarar på ditt inlägg. Trodde att det bara var problem igår. Men det kvarstår. :( Jag hoppas du ser det här. )
 
Ibland har vi "stormöte" här hemma om hemmetsförbättring.
 
På sista mötet kom vi fram till några nya upplägg och jag kan säga att det har varit de bästa hittills.
* Alla ansvarar för egna städområden ( under mötet delade vi in vem som har hand om vad)
* Matlagningsschema. Eftersom vi är 5 i familjen får alla laga middag en varsin veckodag och på helgen blir det gemensam matlagning. ( el det som passar bäst)
 
Det här har gjort att jag idag lagar middag för första gången på flera dagar. JÄTTESKÖNT!
Nu vet vi direkt vet vem vi ska prata med om det är saker i tex trappan, eller om bänkarna i köket är smuliga eller så.
Ni vet ju hur det oftast blir, mamma plockar efter alla tills hon tvärledsnar.
 
Barnen får själva välja vad de vill laga för mat och hur ofta de vill "städa" sina områden. Hittills har alla städat sina områden lite varje dag, för att slippa "kaoset". Jag upplever att barnen är mycket nöjda över det här sättet och att de nästan tävlar om vem som kan hålla sitt område i bäst skick.
Sen får jag höra "Mamma, du skulle ju..." Om mina områden om jag inte håller mina i skick. (skönt att de kan tjata på mig för omväxlingsskull)
 
Under middagen igår planerade de själva vilken mat de ska laga nästa vecka, jag tror att det här upplägget är här för att stanna!
Igår när min äldsta son lagade mat kände jag mig oerhört rastlös, visste inte vilket ben jag skulle stå på. Var nästan framme och tänkte hacka sallad. Men jag hejdade mig och satte mig vid datorn tills Emil ropade att maten var klar.
I detta ingår att den som lagat maten, ser till att köket är schysst efteråt. Mycket praktiskt!
 
Idag har jag haft en bra skrivdag och måste bara säga att min nedräkning går förträffligt bra. Inser att det är roligt med mål. Nu är jag nere på 78 sidor och idag fick jag ett sånt där alldelles speciellt moment när en av mina karaktärer överraskade mig mycket. Jättekul!
 
Ett extra pluss i kanten med vårt nya upplägg är att jag får en massa tid över till annat!

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Borde vara åtgärdat. Hade bara lite spam-överflöd två dar, så jag ändrade, men har ändrat tillbaka och hoppas att spam-eländet håller sig borta ändå.

Kul att du haft skrivflöde och att karaktären överraskat dig!

Svar: Åh, känns skönt att kunna kommentera på din sida igen. Ska genast gå in och kolla. Jag har minsann läst allt du skrivit men inte kunnat ge mig till känna. ;)
Ja, det är så galet skönt när man skrivit något och som man blir så överraskad över att man måste släppa tangentbordet, luta sig tillbaka och bara le. Underbart! :D

2013-01-24 kl. 18:01:31

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Lee Destino

Mycket smart upplägg, plus att barnen lär sig ta ansvar. Och som ett extra plus får du mer tid över för skrivandet, kan ju inte bli bättre :-)

Svar: Eller hur! :D Och tid för att läsa böcker. Ingen är nöjdare än jag.

2013-01-24 kl. 18:43:17

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Kati

Härligt, det låter som ett vinnande koncept! Kör på det tycker jag :)

Svar: Det ska vi absolut göra. :)

2013-01-24 kl. 20:54:13

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Anneli

Vilket underbart upplägg! Jag försöker också få lite mer hjälp numera här hemma. Det är skönt när barnen kan ta mer ansvar.
Vad spännande med överraskningar i manuset! :)

Svar: Ja och det fungerar! Allt annat brukar snabbt rinna ut i sanden.

2013-01-24 kl. 23:10:41

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback