Jag har fått paket!

Är i stan och hämtar ut ett paket på jobbet. Ska bli spännande att se vad det innehåller. Om jag får gissa tror jag det är en kalender och en väckarklocka. Känns så när man klämmer på det.
Ska kolla när jag kommer hem.
 
Långa vs korta meningar.
 
Har precis läst ut en bok med nästan enbart korta meningar så som:
 
Det smällde till. Just då var Johanna där. Men klara förstod.
 
Började här om dagen på en ny bok och redan i första kapitlet inser jag vilka LÅNGA meningar den här boken har. Inte mindre än 31 ord. Kolla här:
 
Hon brukade ligga på mage medan jag låg på sidan och strök ett lojt finger längs hennes ryggrads grunda dalgång till den punkt där den nådde hennes perfekta rumpas branta kurvor.
 
Vad gillar ni bäst, långa eller korta meningar?
Jag har en del långa meningar i mina manus men då använder jag "kommatecknet" flitigt.
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Jag tycker nästan bäst om när man blandar korta och långa meningar. Men precis som du använder jag också kommatecknet ofta när jag skriver långa meningar :-)

2013-01-25 kl. 10:38:22

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Använder båda beroende på vad jag vill uppnå. Korta meningar är snabbt tempo och en grej i taget. Långa meningar drar ner farten och man får andas tills de korta meningarna klafsar in igen.

Svar: Jag skriver också väldigt blandat, men jag tror att mina meningar oftast är långa faktiskt. (ungefär som den jag just skrev). Det var sån markant skillnad på böckerna jag läser. Kul att se det så tydligt. Jag håller med om att korta meningar ger med "sting" i berättelsen. En bra skärpa. Kan dock uppleva det som "korthugget" ibland.

2013-01-25 kl. 11:49:52

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: kati

Precis som Lee föredrar jag variation. Inget av alternativen fungerar i en hel bok, den där variationen behövs för att det ska gå att läsa på ett behagligt sätt. När jag skriver har jag dock en tendens att använda mycket långa meningar, hade ett par stycken på runt åttio ord i det förra manuset och överlag får jag ofta dela upp dem i två när jag Redigerar.

2013-01-25 kl. 13:54:44

URL: http://www.katarinapersson.com
Postat av: Carola

Håller med de andra att det är variationen som krävs för att det ska vara läsbart. Har läst en bok med bara korta meningar och det var jobbigt.

2013-01-26 kl. 20:39:17

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback