Refusering vs kända författare

På flera av mina skrivande vänners bloggar har det diskuterats refuseringar den senaste veckan. Detta leder in mig på en sak som jag funderat på. Det är det här med kända författare. Är det så, att så fort man passerat nålsögat så upphör alla krav som finns innan man fått ett förlag på kroken?
Så som:
* Nytänkande
* Upprepningsförbud
 
Jag läser rätt mycket. Deckare hör inte till min favorit genre, men jag läser gärna ett par tre stycken per år. Det som slår mig är hur "klassiska morden" är, borde inte det finnas ett krav på att leverera nya former av mord?
Jag menar så här:
Hur många av er som läser deckare, har läst om ett lik på en strand, som hittas av en ensam man med hund tidigt en morgon eller strax efter midnatt? (gärna i skärgårdsmiljö)
Jag upplever att det är så många som bygger sina manus på exakt samma sak.
Borde inte sånt stoppas av förlagen? Typ: "Kom med någonting nytt!"
Samma gäller upprepningar.
Detta gäller inte bara deckare utan andra typer av böcker. Bland reglerna man ska följa finns alltid ett varningstecken för upprepningar.
Men hur kommer det sig då att det finns så många stora moderna författare som upprepar sig gång på gång?
Tex: //Början på boken// Som liten älskade hon kakor. // Mitt i boken// För som liten älskade hon kakor //Slutet på boken// Det berodde på att hon älskat kakor sen hon var liten.
 
Kan det vara så att när man väl fått ett förlag så är det inte så petigt längre? Eller kommer de undan med sånt här bara för att de är kända och ingen vill ifrågasätta?
 
Jag säger inte att böckerna är dåliga eller dåligt skrivna. För jag gillar dem. Jag bara undrar över om det ställs högre krav på oss som kämpar för att upptäckas av förlag?
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: askemm

Helt klart ligger det mycket i det du skriver. Jag har också tänkt på det!

Svar: Ja, visst är det lustigt än då.

2013-01-17 kl. 20:25:47
Postat av: Kati

jag tror det kan ligga något i det. Just för att passera genom det där nålsögat så måste man sticka ut, göra något som fångar uppmärksamheten. Det kanske inte är upprepningarna i sig som är problemet utan förmågan att fånga intresset hos förlagen? Dessa böcker säljer ju uppenbarligen trots likheterna.

Svar: Ja, de gör ju det. Antagligen för att de är lätta att mjölka. ;) Men du, vi ska ta oss igenom det eller hur! Hur trångt det en visar sig vara. Eller så kör vi vulkan.

2013-01-17 kl. 20:48:42

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Anneli

Ett mycket intressant inlägg och tyvärr är det väl så att man är en underdog som måste leverera något alldeles extra som debutant. Om man redan är känd har man nog inte samma press och behöver inte imponera lika mycket.

Svar: Nä, precis så känns det! Vi måste "hitta något som sticker ut" medan de kan "safea" och köra i gamla hjulspår. Knepigt. Fast ändå logiskt på något sätt.Det är inte heller lätt att "sticka ut" när de bara skumläser 4-5 sidor (början, mitten och slutet). Min ga lärare på författarlinjen berättade precis hur de gör när de får in ett manus. Trist! MEN... Skam den som ger sig. Vi kommer att lyckas vi med!

2013-01-18 kl. 01:12:16

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Lee Destino

Som ovanstående redan påpekat, tror jag också att det är enklare sedan man passerat. Men kraven på debutanter har också ökat oerhört bara på de senaste åren när det gäller just deckare. Jag har hittat en artikel om det som skrevs för ett par år sedan, men den är nog aktuell fortfarande, så jag tar och bloggar om det idag :-)

Svar: Kul! Då ska jag läsa det sen. :)

2013-01-18 kl. 07:41:08

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Visst tror jag att det är lättare att "passera" när man väl gjort det en gång. Men också de som passerat kan refuseras. Däremot, när det gäller deckare så är det rätt stor efterfrågan, vilket betyder att många gärna läser om och om igen om mord på stranden osv. Och när jag ändå är i farten, så om du inte läst Åsa Larsson, så ta och gör det. Bästa deckarförfattaren på väldigt länge.

Svar: Jo, då visst har jag läst Åsa Larsson! Dock bara de första böckerna. Jag brukar ledsna efter 3 på just deckarförfattare. Men det kanske är dags snart att ta någon av hennes sista. :D Här har vi ju det jag pratade om, att placera morden på nya udda ställen. Det kan hon! Har du läst Hammarbyserien? Pepparkakshuset, Mamma pappa barn och Vyssanlull - Carin Gerhardsen. Också nytänk! :D

2013-01-18 kl. 07:50:39

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Anne Jonsson

Jag tror absolut att du har rätt i att det krävs mer för en som aldrig varit utgiven att passera genom nålsögat, än för de som redan är etablerade författare. Jag läste nyss en bok av en svenska författarinna, där det inte alls är särskilt bra svenska, det är dialoger som är faktiskt dåligt skrivna, och det är annat som inte alls är så bra som jag trodde det skulle vara med tanke på att vederbörande har gett ut tre böcker. Det kändes skönt ur det perspektivet att det kanske inte är så höga krav på texten nu för tiden, eller så är det så att jag inte förstår storheten i just den författarens text.

Svar: Så kan det också vara. Att man inte ser "tjusningen" i texten. Det kan ju faktiskt också handla om "rätt kontakter". Hur man än vänder och vrider på det så är det i betraktarens öga det ligger. Om jag gillar en författare kanske du ratar den och tvärtom. Mycket beror ju på vad man relaterar till när man läser en text. Nyfiken på vilken svensk författarinna du tänker på, kanske har jag samma åsikt. ;) Men jag förstår om du inte vill skriva ut namnet.

2013-01-18 kl. 12:03:19

URL: http://www.annejons.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Jag tror kanske inte att detta enbart beror på författarna/förlagen utan även på läsarna. Kanske vill folk läsa om samma slags mord på samma slags stränder som hittas av samma slags hundägare? Kanske ska man som författare fortsätta i samma spår för att läsekretsen förväntar sig det? Jag har ingen aning ... Sen tror jag att vi som själva skriver är lite mer kritiska när vi läser :)

Svar: Det kanske är så att folk vill läsa vad det väntar sig att få. Att det är därför det fungerar att skriva samma sak om och om igen. Har aldrig tänkt så förut. Tror absolut att vi som skriver är mer kritiska. ;)

2013-01-18 kl. 14:15:21

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback