Välkommen till min skrivarlya och smyckesverkstad.

Först tänkte jag avslöja vad jag fick i present. Det var ingen väckarklocka utan en portabel högtalare till mobil och dator. Mycket praktiskt. Brukar låna min sons, så det passar jättebra med en egen. :)
Sen tänkte jag bjuda in er i min kombinerade skrivarlya/smyckesverkstad. Det var helt omöjligt att fota allt på samma bild, så här kommer tre bilder så ni får ett hum om hur det ser ut. Jag sitter antingen här eller i köket när jag skriver.
På filten brukar Curry ligga och kolla att jag jobbar på ordentligt.
 
Här finns alla möjliga tillbehör för smyckestillverkning. Lappen på dörren är en nostalgilapp sen min son hade rummet när han var liten. Det är en lista på vad man ska göra när man vaknat och ska till skolan. "Kissa, kläder, frukost, borsta tänderna, ytterkläder".
 
Ingen mysfaktor, men bra med plats. Jag kommer att köpa mig en schysst fåtölj och en läslampa så jag kan sitta här och läsa manus.
 
Tänkte också ställa en fråga till mina skrivande vänner. Är det någon av er som vet hur det fungerar med förlag utomlands? Är nålsögat lika litet utomlands som här i Sverige? Tänker på många svenska artister som är stora utomlands som vi knappt känner till. Ungefär som Yohio, en kille från Norrland som är hur stor som helst i Japan. Han passar som tjej! ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Kati

vilken fin skrivarlya! :)
När det gäller förlag iaf i usa och england är mitt intryck att nålsögat är ÄNNU mindre än här för att 1.få en agent (utan vilken du inte ens blir läst av förlagen) och 2.få in foten hos ett förlag. Men det är som sagt hos agenten du måste börja. Och de är superbusy, så där gäller det i högre grad än någonsin att ha ett killer-query letter för att de ens ska läsa ens manus. betänk att de har att göra med både sitt eget lands befolkning som skickar in manus (vilket är långt fler personer än i sverige) och dessutom alla utomlands ifrån som hoppas på att slå igenom internationellt direkt.

2013-01-25 kl. 20:18:13

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Mia Skrifver

Instämmer med Kati, om du ska ha ut nåt i annat land än eget så behöver du en agent. Eller sen ska du liksom redan vara författare, då kan man slinka in vi andra kanaler. Men över lag så är det nog inte särskilt lätt nånstans.

2013-01-25 kl. 22:44:56

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Lee Destino

Instämmer med övriga. Det funkar inte riktigt likadant i musikbranschen som i skrivarbranschen här. Jag har hört talas om honom också och tycker han är ascool! Men det är väl just det här med att få ut boken utomlands som man har agenter till här i Sverige. Det är dessa som ska övertyga förlagen utomlands att det är din bok de ska satsa på :-). Så mitt förslag är, börja i Sverige. Tror tyvärr det är svårt att ta omvägar där, även om det givetvis finns undantag även här :-)

2013-01-25 kl. 23:23:36

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Kati

Jag tror inte en svensk agent är till stor hjälp utomlands om du inte redan är utgiven på svenska. tyvärr. Det är iaf vad jag har fått intryck av. Så om du vill bli utgiven i tex USA måste du 1. ha ett manus skrivet på engelska och 2. hitta en amerikansk agent. det är skillnad om du är utgiven hos ett svenskt förlag redan. Men jag antar att det inte var det du menade, eller? Dessutom har jag förstått att en del svenska litterära agenter inte tar sig an outgivna författare. men det finns de som gör det. Bara att det inte är självklart.

2013-01-26 kl. 13:03:53

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Lee Destino

Det är sällsynt att svenska agenter tar sig an outgivna författare men det händer. Du måste inte heller ha ett manus få engelska. Låt oss säga att du har blivit publicerad på svenska. Har du då en svensk agent är det den som ska försöka sälja in din bok utomlands, annars finns det inte så stor mening med att ha en sån om du redan är publicerad :-). Du behöver alltså INTE ha en amerikansk agent för att nå utomlands. Den biten sköter din svenska agent. Hoppas det där blev mer begripligt. Tror det är ytterst få av de svenska författarna som har utländska agenter, även om det säkert också kan hända ibland :-)

Svar: Ja, tanken slog mig bara när jag lyssnade på musik och insåg hur många artister som ä superstora utomlands fast vi i Sverige knappt vet vilka de är. Det var bara så. Jag har inte funderat på att skaffa agent utomlands. Det var bara en tanke som kom upp. Hur funkar det liksom. ;)

2013-01-27 kl. 08:50:52

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Förresten kanske det var precis så du menade :-).

2013-01-27 kl. 08:54:06

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Kati

lee: Jag menade om du vill debutera i ett annat land än sverige, då måste du ha en agent i det landet. En svensk agent är inte till stor hjälp då. Nu vet jag ju inte vilket Jenny menade, men det var iaf vad JAG menade. och om du vill debutera utomlands (dvs innan du är utgiven i sverige) måste ditt manus vara översatt/skrivet på det språket. Ingen kommer att bekosta det åt en outgiven författare, tror jag.

Svar: Jag funderade bara på hur det fungerade. Inget djuplodat. Inget jag tänkt göra själv utan bara hur det är med sånt. Tack för alla tips!;)

2013-01-27 kl. 21:02:56

URL: http://katarinapersson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback