Tuppar mig

Idag tuppar jag mig. Går upp före tuppen för att väcka honom med ett hest:
- Upp och hoppa, morgon stund har guld i mund.
 
Äntligen får jag kasta mig in i del 2. Känns så skönt. Det innebär att jag snart nått toppen på berget och sen kan jag glida ner på rumpan resten av vägen. 
Nja, det är väl inte helt sant, för det finns en hel del att göra även på ner vägen, men jag har iallafall tagit mig igenom den värsta djungeln. Nu blir sikten klarare och så även vegetationen. ( om jag minns rätt, det var ju ett tag sen jag sist)
 
Nå väl, barnen kommer hem på torsdag och innan dess har jag en (liten) död linje att nå.
Hur som helst, allt är riggat och klart. Än sitter solen i trädet ett par timmar framåt och det gör inget, tvärtom faktiskt. Te koppen är på plats, bloggen är bloggad och ja, då kör vi.
 
Ses på rasten!
 
Mund: Är ett gammalt nordiskt namn över hand.
Morgonstund ger guld i mund, betyder att om man vaknar tidigt på morgonen och arbetar kan man tjäna guld i handen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Äntligen en förklaring på det jobbiga talesättet. Tänx. Jobba på. Gräv guld.

Svar: Ja, jag kände att det var på sin plats, eftersom det "man" ofta hör "guld i mun" fast man vet att det ska vara "mund." Plötsligt blev ordspråket logiskt!.:)

2013-07-02 kl. 10:46:21

URL: http://skrifva.blogspot.fi

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback