Kors i krösamoset!

Såg ett roligt program på tv 1 igår "Dålig stämning". Såg ni det?
Han tog upp det här med att vi svenskar har så svårt att bli arga och ta i ordentligt. Han gav exempel (som vi alla känner igen) hur vi svenskar säger när vi blir arga. Här är några av dem:
- Nä nu är måttet rågat.
- Nu blir det andra bullar.
- Nu är det kokta fläsket stekt.
- Nu har du satt din sista potatis.
 
Är det inte konstigt att alla arga uttryck har med mat och matlagning att göra?
Eller dessa:
 
- Nä nu blommar det i viadukten.
- Nu har du skitit i det blå skåpet.
 
och även dessa har med mat att göra.
 
- Det blev pannkaka av allt ihop.
- Kors i krösamoset.
- Mars pannkaka (här gjorde jag en egen variant när barnen var små och den håller i sig. "Pluto plättar".
- Hon har sockrat (ett uttryck för att man överdriver)
 
-Det är skönt att ha vitt mjöl i påsen ( inte i dagens samhälle där vitt mjöl i påsen har en helt annan innebörd)
 
Vad beror det på?
Att vi blandar in mat?
 
Många av dessa uttryck används faktiskt fortfarande. Är det någon som kan några fler? Och vilka är våra moderna uttryck när vi blir tex arga?
 
Idag står "läsa bok och göra smycken" på min att göra lista. Sen är det skateboardträning i eftermiddag.
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Gillar såna där uttryck, speciellt när man tar dem liksom bokstavligen. Såg bara halva programmet, men såg när Özz tog upp uttryck. Det var rätt kul. Men en fråga, blev plötsligt osäker, heter det inte Marsch pannkaka? Även om jag tycker att Mars pannkaka är en fantastiskt fin variant. Och i synnerhet i förlängningen Pluto plättar. Eller om man betraktar mars, som en månad och använder andra också. Språklig lek, kul.

Svar: Jag gillar också. Kan erkänna att jag nog använder "då har du satt din sista potatis" emellanåt. ;) Klart du har rätt att det ska vara Marsch och inte mars. Men vet du, ibland är man sig ett uttryck när man är liten, så tror man att det heter så. Självklart vet jag att det ska vara Marsch när jag tänker efter, men vet du. Fram till för inte alls länge sen trodde jag att det hette Frilufsgård, eftersom man fri-lufsar. Men det heter ju Friluftsgård. Jag har aldrig funderat över det förens jag läste skylten i vintras och såg att det hette lufts och inte lufs. Kul ändå. När man upptäcker sånt. Hörde ett radioprogram för inte så länge sen om just ord man lärde sig som liten, som man aldrig ifrågasatt, men som man upptäckt är fel när man blir vuxen. :D

2013-06-02 kl. 11:17:10

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Kati

För mig är det där ganska omoderna uttryck och dessutom tror jag få personer säger sånt när de VERKLIGEN är arga. Jag tycker tvärtom inte att folk verkar ha problem att ta till kraftfullare uttryck, så det var intressant att någon gjorde ett sånt program. Känns en smula sjuttiotal, dock.

Svar: Ha ha ha, Nä programmet var absolut inte 70-tals aktigt. Det var riktigt kul. :D

2013-06-02 kl. 12:08:26

URL: http://katarinapersson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback