Skrivstil ett minne blott

Läste en artikel i tidningen här om dagen som berörde mig. Den handlade om människors handstil och sättet att skriva. 
Att skolan inte längre lär ut välskrivning. Det tycker jag är synd. Oerhört synd. 
Jag älskade välskrivning i skolan. ( det var det och slöjd jag gillade)

Hemma på mitt rum kunde jag sitta i evigheter och öva på min namnteckning och på att skriva fint i allmänhet. 
Jag får ofta höra att jag skriver väldigt snyggt. 
Tyvärr slarvar jag när det är bråttom. 

I vuxen ålder insåg jag att det blev fult när jag skrev med enbart versaler. Då övade jag på det ett tag och nu kan jag skriva snyggt både med stora och små bokstäver. 
Alltid skrivstil om man inte måste texta. 
Jag har lyckats få alla mina barn att öva på sin namnteckning framför allt. 
Det finns så många kråkfötter där ute. Obegripliga och oläsliga. 
Det stör mig mycket, inte i allmänhet, men när läkare skriver så illa att inte personalen på Apoteket kan läsa vad som står. Det har väl blivit bättre nu med digitala recept. Tack och lov.

Jag tycker att handstilen avslöjar en hel del om personen i fråga. Har ni tänkt på det?

Har du övat på att skriva?
Nu när datorer och plattor ersätter handstilen förstår jag att många inte lägger tid på att öva välskrivning. För vad, ska vi egentligen kunna skriva för hand i framtiden?
Nu när vi till och med digitaliserar vår namnteckning via koder.( jag tänker främst på deklarationen)

Hur tänker du kring det här?



Kommentarer
Postat av: Fia Filur

Jag tycker det är lite synd att handstil och skrivstil försvinner, samtidigt är det svårt att motivera övning när man skriver så mycket på tangenter som man gör. Men jag kommer i alla fall fortsätta gå runt med block och penna även om det finns anteckningsfunktion i mobil och padda :)

Svar: Det gör du rätt i. Jag använder visserligen "anteckningar" i mobilen, men jag skriver mycket dagböcker. Både mina egna och barnens. (Alltså, jag har skapat en dagbok per barn som jag skriver i när det gör eller säger roliga saker). :)

2013-11-24 kl. 22:21:50

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Mia Skrifver

Under nån ungdomstid var det rätt mycket sånt där finskrivande. Men sen dess har jag skrivit såna mängder att nån skönskrivning ägnar jag mig inte åt. Bara snabb. Och jag tycker väl att de som gillar det ska ägna sig åt det, men har också erfarenheter av att förminskas för att inte skriva snyggt, alltså inte personliga, men en nära till mig vars handstil inte var så fin som det skulle tjafsas om. Så nej, faktiskt så tycker jag att datorer är bättre. Plus att det finns undersökningar som visar att barn lär sig skriva bättre på dator än genom att hålla på med skrivstil. Men de som tycker det är roligt ska göra det.

Svar: Undrar om man skriver för hand överhuvudtaget år 2023.

2013-11-25 kl. 15:18:19

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Krönikören

Jag gjorde precis som du! Antagligen hade det effekt för jag skriver och snyggt - när jag vill. Det blir mest inköpslistan numera ...

Problemet att barnen inte får lära sig det längre i skolan, åtminstone inte mina, blev aktualiserat nyss när de skulle ha nya pass. Oj, vad vi fick sitta och öva in en namnteckning.

Svar: Det var väl ett perfekt tillfälle för dem att öva. :)

2013-11-26 kl. 18:21:08

URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback