E-bok

Som sagt. Jag ville ladda plattan med e-böcker. 
Åkte till bibblan för att lämna tillbaka barnens boklån och då visade det sig att de lånas på separata konton. Så jag hade inget för att jag lämnade tillbaka dem.
 
Då frågade jag varför det stod att inga lån kunde medges.
DÅ visade det sig att vår kommuns bibliotek har "slagit i taket" för årets utlån av e-böcker och därför har det "strypt" all utlåning! :O
Men... sa jag. Jag vill ju kunna låna e-böcker, hur gör jag då?
Åk till någon annan kommun och registrera dig... fick jag till svar.
 
Nu var det så att jag inte hade tid att åka runt till olika bibliotek och bli medlem idag (räckte inte med att anmäla sig på nätet), så jag planerade att packa en tunn pocket.
Men så kom min S hem och talade om att han är medlem i Stockholmsstads bibliotek, så nu har jag två e-böcker med mig. Phu!
 
Men vilket sjuk system... I princip så borde man alltså bli medlem i minst 3-4 olika kommuner, för att vara säker på att man kan låna e-böcker när man vill.
 
I min kommun får man "normalt" låna max 3 e-böcker på 28 dagar. I sthlm får man låna 5 böcker på samma tid. 
Varje e-boks utlån kostar biblioteken 20:-/st. Är inte det galet!?
- Det är uråldriga avtal som gäller...
-Hur kan uråldriga avtal gälla någonting som är så hyper modernt, så att de inte ens har kunnat tänka sig den här utveckligen frågade jag då...
-Det kan man undra, sa hon och skrattade.
Knepig sits för biblioteken.
 
Kul ändå att få veta att utåningen av e-böcker slagit ner som en blixt.

Kommentarer
Postat av: Kati

Ja, det är kul! Det ska bli kul att se siffrorna på utlånen längre fram... :) Själv läser jag också en e-bok just nu.

Svar: Jag laddade ner din och Bluffen. Hann aldrig läsa ut den sist. Det roliga med den är att den utspelas på bokmässan :)

2013-09-24 kl. 19:02:33

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Fia Filur

Men vad dumt! Tanken har faktiskt slagit mig att jag ska skaffa kort på fler ställen för där jag bor är det max 2 lån/vecka. Men jag hinner ändå inte läsa mer än vad jag gör så jag har inte gjort det.

Svar: Visst är det korkat. Tips! Bli medlem nästa gång du är i Sthlm. 😉

2013-09-25 kl. 21:07:56

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback