Påskbrasa och svarta siluetter

I Gbg finns en tradition med påskbrasor. Ikväll har vi beskådat den största någonsin. (I alla fall för oss).


Den lilla brasan ni ser är i storlek med en vanlig majbrasa, något mindre. Den stora är 7 meter hög (!!)
Och den är enbart gjord på granar. På öarna i Öckerö kommun finns en tradition att samla granar och sedan elda på påsk. 
Högst brasa vinner. Den här brasan innehöll 1050 granar och var flera meter bred, stod högst upp på ett berg. 
På vägen upp till toppen var det upplyst med marschaller, väl på där syntes bara svarta siluetter av alla människor. 
Galet mycket folk.

Dagen har varit ljuvlig i solskenet. 

Underbara skärgård. 



Hoppas ni har en bra påsk!


Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Ljuvligt med påskbrasa. Har varit med om det nån gång när jag var liten, men annars är det inte så vanligt här.

Svar: Har ni Majbrasa då? I Sthlm har vi inte påskbrasa. Mysigt och skrämmande på samma gång.

2014-04-20 kl. 12:29:51

URL: http://skrifva.blogspot.fi
Postat av: Carola

Jag är uppväxt med påskbrasa och när jag hälsade på mina föräldrar tände de en strax bakom huset så jag kunde sitta på altanen och njuta. Vädigt vackra bilder på hamnen. Längtar till sommaren extra mycket när jag ser dem :).

Svar: Tack! Ja, nu längtar vi efter sommaren och enligt tidningen kommer den redan till helgen!! Tjohooo!!! :D

2014-04-23 kl. 12:58:19

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback