Minska skärmtiden - ut och lek!


Nu drar vi åt snaran kring dator - och mobilanvändning. MAX två timmar om dagen. Mellan 18-20.
Detta frigör tid för kompisar, plugg och annat. Innan har de (barnen) inte mer än klivit in genom dörren innan spelandet varit igång. 

Ska bli intressant att se hur de kommer använda all tid de plötsligt har över till annat. ;)

Hur gör ni med barnens tid framför alla typer av skärmar? 

Vi har en till ny regel.

Alla skärmar, mobiler, paddar och datorer ska lämnas till oss senast 20:55 på vardagarna, allt för att minska sms:ande, kik:ande, facebook:ande, instagram:ande osv. 
Självklart hoppas vi att barnen kanske tycker det är så tråkigt att ligga och snurra i sängen att de kanske till och med väljer att läsa en bok.... ( ja jag vet. Högt flygande tankar) ;) Hoppas duger. 

Vi upplever att barnen isolerar sig mer om mer med sitt nya sätt att "nästan bara" umgås via skärmarna. 
Självklart hoppas vi att fler föräldrar vill minska tiden för barnen/ungdomarna så att de kan hänga, leka och ha kul med varandra istället. 

Hur ser ni på saken?


Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Ser nog lite annorlunda på det där. Dels tycker jag att det är dagens sätt för dem att umgås. Och umgänge tycker jag är bra. Fast inte när de ska sova. Dels så kan jag inte märka att mina skulle gå till överdrift, alltså visst är det paddanvändning men de använder den till annat också. Den ena plockar fram bilder hon ritar av eller läser en e-bok. Den andra skriver fan-fiction på nätet. Så jag har inte begränsat alls. Men tänker mig att det beror på vad man oroar sig för. Och då begränsar man om behovet finns.

Svar: Här används alla skärmar i princip bara till spel, spel och spel. Någon enstaka gång till att rita av något eller så. Men här snackar vi timmar... Varje dag. Barn som vill gå ut 21:00 och leka i snön för att de inte "hunnit" för att de suttit framför spel hela dagen. Snedvridet så det förslår. Nu skär vi tiden i stora bitar. Så fort man är uppmärksam sitter de där igen. Kollektiv avgiftning krävs.

2014-01-20 kl. 16:57:40

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Jag funderar redan på det där och mina ungar är knappt 6, 4 och 2, men de hänger rätt mycket framför skärmen. Samtidigt gör ju jag det också. Svårt det där. Än så länge har vi inte begränsat, men det beror lite på vad de sysslar med. Mina är ju så små så det är mest spel och filmer på youtube och det mesta är istället för att kolla på tv. Jag ser ju hellre att de läser en e-bok istället för att hänga på facebook hela kvällen.
Du får återkomma med en rapport om hur det går!

Svar: Det är verkligen en svår balansgång. Återkommer. :)

2014-01-20 kl. 22:07:20

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Maria Edgren

Detta är en viktig diskussion, tycker jag.
Här hemma är det mellis och läxa som gäller först när man kommer hem från skolan.
Vi har ingen skärmtid efter kl 19.30 för hjärnan behöver varva ned då. Pratar mycket om detta, både hemma med barnen men även i skolan med mina elever. För att sova gott behöver hjärnan varva ned ordentligt, inte speedas upp med spelande på kvällstid.
Vi har också skärmfria dagar här hemma och då dricker vi te, tänder ljus och har högläsning.

Svar: Mysigt! Vi hade ofta högläsning förut. Men nu är barnen så stora att det är svårt att motivera dem till det. :/

2014-01-25 kl. 13:41:47

URL: http://edgrenskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback