Måste dela nu när jag fått låna en dator!

Jenny Jacobssons debutroman I ditt kvarter släpps i dag. Den tar upp ett samhällsproblem ur ett annat perspektiv där en man blir misshandlad av sin oemotståndligt vackra fru. Ytan är fin och ingen anar något ont bakom den perfekta fasaden.
Författarens språk är rappt och som läsare tar man sig fram i ett snabbt och behagligt tempo, jag gillar det. Texten är lättläst och rik på samma gång. Jenny Jacobsson lyckas förmedla huvudkaraktärens känsla av ensamhet, att det är han mot världen. Inte heller han vill avslöja sin fru som har två sidor. Han skäms. Att känna skam och beskydda gärningskvinnan kan som utomstående anses konstigt, men man förstår varför han gör det.
Alla karaktärer i boken har sin egen röst och författaren lyckas på ett fint sätt att få alla att synas från sitt perspektiv och ta plats. Vardagsrealismen är suverän, situationerna beskrivs precis så som det kan vara en vanlig tisdagskväll för en pappa med en liten son och en tonårsdotter.
Jag rekommenderar varmt boken, en bok som tar upp ett tungt ämne på ett lite lättsammare sätt. Den är mörk, men ändå ljus. Det är en spännande bok, och när man närmar sig upplösningen är man precis där man bör vara på dramakurvan. Jag säger bara - läs den!
 
Boken finns på www.adlibris.se och www.bokus.com ifall ni blir nyfikna på den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback