Hur gör du?

Innan jag började skriva själv gick jag in i en affär och köpte en bok. Gick hem och läste ut den. Nu när jag köper en bok och vet vilket jättejobb som ligger bakom läser jag böcker på ett helt annat sätt. Jag slukar inte längre, jag studerar och funderar över hur de skrivit, var de fått sin inspiration ifrån och hur de uttrycker sig. 

Jag lånar ytterst sällan ut böcker. För visst är det så att man plötsligt kanske inte minns vem man lånade ut boken till, eller än värre att man får tillbaka boken och den har blivit kantstött och ful.

Sista två åren har det tillkommit en ny variant av böcker som jag varken lånar ut eller på något sätt kommer göra mig av med. Dessa böcker har till och med en egen hylla. VIP hyllan. Den innehåller enbart böcker från mina författarvänner, samtliga med en personlig hälsning i.

När du läst en riktigt bra bok, lånar du ut den då? Eller rekommenderar du dina vänner att de borde köpa och läsa boken? Den här diskussionen kom upp häromkvällen när jag var och pratade hos Skönlitterära Författarsällskapet Sthlm Nord.

På min releasefest utspelades det här samtalet mellan två av mina gäster när jag stod bredvid.
Kvinnan:
- När jag har läst ut din bok, ska två av mina väninnor låna den.
Mannen:
- Om jag gillar boken ska jag tipsa mina vänner om var de kan köpa den. Min får de inte låna. Vi måste ju sponsra författaren.

Ja, vad säger man när man står bredvid och lyssnar på detta. Självklart vill jag heja på mannen, samtidigt som jag inser att kvinnas två väninnor kanske blir mina framtida läsare och således köpare. För hur överlever en författare om boken inte säljs vidare utan bara lånas ut?

Om jag tycker om en bok och vill att andra ska läsa den så rekommenderar jag den. Eller så köper jag boken och ger bort den i present. Jag gillar Unni Drougge och när jag för en tid sedan skulle köpa presenter till fröknarna på skolan köpte jag en hel packe av samma bok, bara för att jag älskade den och ville dela med mig av min upplevelse.
Vilken bok det var? Jag har faktiskt köpt två olika av henne och gett bort till många, dessa är Lutherska badet och Slyngstad Events. Kanske ett boktips på rean. ;)

Hur delar du med dig av din läsupplevelse?


Kommentarer
Postat av: m

Köper och ger bort i present, lånar ut någon gång.
En viktig del när jag går på köpupplevelse i butik är att bokomslaget måste ropa på mig, det räcker inte med texten på baksidan. Tilldragande framsida ger boken en personlighet.

Svar: Självklart är omslaget jätteviktigt.

2015-02-28 kl. 14:19:17
Postat av: Åsa Bonelli

Jag lånar aldrig heller ut mina böcker utan uppmanar den nyfikne att köpa en egen. Och när man förklarar varför så är förståelsen hög. :)

Svar: :) Låter klokt med tanke på hur mycket jobb det är bakom en bok.

2015-02-28 kl. 16:35:55

URL: http://asabonelli.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback