Från skrivprocess till publicerad författare

Fick förfrågan om jag kunde berätta hur min skrivprocess ser ut och vägen till publicerad författare. Klart jag kan göra det.
 
Ni som följt mig från början vet att manuet som blev en bok faktiskt är mitt tredje manus. De två första ligger på hold efter refuseringar från förlagen med orden "Det är film." Dessa ska jag dock ta tag i inom kort. Återkommer till det.
 
Mina två första manus tog 9 månader var att skriva. Jag gör aldrig någon synopsis, allt jag skriver föds längs vägen -  av den enkla anledningen att jag inte kan få ihop en synopsis.

Manuset som blev en bok skrev jag på extremt kort tid. Från start till förlagskontrakt tog det exakt 4 månader. Jag skrev råmanuset på 2 månader, redigerade under en månad, skickade in till förlag och fick svar efter en månad. Jag gissar att det aldrig kommer hända igen. 
Här vill jag tillägga att jag fått upp farten efter mina två första, som jag idag ser som en sorts "skrivskola", även om de är tillräckligt bra för att bli publicerade (om jag får säga det själv). Som jag skrev ovan ska jag tillbaka till dem och jobba när jag är klar med mitt pågående projekt. Anar att det finns en del nybörjarfel i dem som jag behöver rätta till innan jag skickar in dem igen.
 
Hur fick jag förlag på kroken?
Jo, jag är med i en grupp för skrivande på fb. Gruppen heter "författare på fb." Vid ett tillfälle hade ägaren till sidan bett alla förläggare att presentera sig varpå ett antal mindre förlag gjorde just det.
Jag läste på om de olika förlagen och mailade till ett av dem som jag trodde skulle passa mitt manus. Och det gjorde det - lyckligtvis.
 
Den 17 dec blev jag klar med ett fjärde råmanus. Helt fristående. Som jag nu redigerar och hoppas få förlag till. Räknar med att vara klar med redigeringen i slutet av feb. Här kan jag berätta att vart efter jag redigerar skriver jag en parallell synopsis. Onödigt kan tyckas, men det ger mig en snabb överblick om vad som händer i varje kapitel. Jag lär längs vägen.
Givetvis hoppas jag på utgivning redan till hösten, men sånt vet man aldrig. Först ska något förlag gilla mitt manus och sen beror det på var förlaget är i sin utgivningsprocess.

Många tror att så fort man har ett förlag så blir alla andra böcker utgivna, så är det inte. Varje nytt manus är en ny resa i ovisshet. (om man inte är ett stort namn och skriver en låååång serie om samma personer)
 
Alice, jag hoppas du fick svar på dina frågor. Du får gärna berätta under kommentarer hur din skrivprocess ser ut och vad du skriver på. Eller vad du älskar att läsa om och i vilken genre.
Tips på bra bok om skrivprocesser är Stephen Kings bok "Att skriva."
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback