Redigeringsfas 2

Fas 1 är nu klar - Genomläsningen. 

Jo då, manuset håller, spännande är det ( trots att jag vet vad som komma skall) Bådar gott för både mig, förlagen och läsarna. 

Knepiga gamla damer och frustrerade män i övre medelåldern. :)
Alltså ingen uppföljare, dock en spännings- relationsroman precis som I ditt kvarter. 

Hittade inga glapp, däremot en och annan tråd som måste fästas, samt tre saker som inte stämde. 

1. Man drar inte en skjorta över huvudet.
( när jag ventilerade detta vid middagsbordet insåg jag i samma stund jag sa det att S gör precis det. Knäpper upp de två översta knapparna och drar den över huvudet.) Nåväl, jag tror att de flesta knäpper upp sina skjortor. 

2. Hade skrivit att Malcom bara kunde se konturer under ett strömavbrott, till saken hör att det utspelar sig i juli och strömavbrottet sker en eftermiddag. Alltså - så mörkt kan det inte vara inomhus vid tillfället. 

3. En pojke är 5 år vid en viss händelse. Senare i boken är han 8 år vid samma händelse. I mitt huvud har han dock varit 8 år hela tiden, vet inte vad 5 åringen kom ifrån. ;)

Redigering är roligt!

Nu börjar redigeringen av meningar, varje mening ska vändas och vridas. Ord ska plockas bort, läggas till, bytas ut. 
Phu! Men det går och det blir så mycket bättre av det. 




Kommentarer
Postat av: Pia Widlund

Visst upptäcker man en massa konstiga saker vid redigeringen. Åldrar och årstider brukar kunna falera!

Svar: Verkligen. Precis så. Men jag orkar aldrig skriva ner längs vägen, utan tänker att jag har det i huvudet. Man får liksom städa efter.

2015-01-13 kl. 14:15:43

URL: http://www.piaw.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback