Är du arbetslös? Söker du jobb? Läs här och dela!

Är du arbetslös? Söker du jobb? Läs här!

Kanske är inte det här någonting nytt för dig. Men för mig är det det. Så nytt att jag inte längre sover på nätterna.
Jag ligger och förbannar snacket om jämställdhet, jag ältar 24-7 och drar ner mig själv i en spiral jag aldrig trodde att jag skulle hamna i.
Men vad handlar då mitt ältande om?

Jag kan ärligt säga att jag förmodligen tillhör den skaran godtrogna som alltid ser positivt på tillvaron och litar på folk, myndigheter och samhället i stort. Jag vill tro att alla är ärliga. Även arbetslivet. Men ack så fel jag hade.
Jag har sökt hundratals jobb i alla former, gång på gång får jag exakt samma svar, ”Tack, men vi har gått vidare med andra …”
Mitt yrkesverksamma liv spänner över 27 år, varav 23 år på samma företag. Ett stort företag med oändliga möjligheter att förkovra sig. Vilket jag också gjorde. Jag har idag en gedigen utbildning i allt vad det innebär att arbeta inom handel och kontor, både som projektledare och som bollplank för tekniska lösningar samt programmering av olika slag.
Men vad är då problemet?

Alla ni som söker nytt arbete har allt som oftast även fyllt i de tio sammanställande frågorna efter att ni laddat upp ert cv och det personliga brevet. Till saken hör att väldigt många företag i dag skriver i arbetsbeskrivningen att de vill ha högskolestudenter eller liknande. Vad menar de med liknande? Man skulle kunna tro att det är liknande arbetslivserfarenhet de söker. Men så är det inte. Tro inte det. Jag ska förklara.

Ofta följer texten ”Vi lägger stor vikt vid personlighet”. Här brukar i alla fall jag känna att jag har en viss chans ändå, eftersom jag inte gått högskolan utan fick arbete direkt efter gymnasiet.
Väldigt många av mina vänner och bekanta har svårt att förstå att jag är arbetssökande. Jag får ofta höra ”Du som är så framåt, du som är så produktiv och företagsam, du som är en inspirationskälla för andra, du som kan programmera, du som har jobbat så länge på Telia och du som är grym på marknadsföring… ” osv.
Ja, vad svarar man på det?

Det var det här med jämställdhet. Vi bor i jämställdhetens land. Visst är det så? Det är så det sägs. Men så är det inte.
För om du inte har högskoleutbildning sorteras du bort. Per automatik. That´s a fact.

Lyssna noga nu.

När du som inte gått högskolan kryssar i gymnasium på sidan med de tio sammanställande frågorna åker ditt cv rätt ner i skräpkorgen. Ja, jag har valt att kalla det så, för det hamnar i vilket fall som helst i en hög som är märkt med rubriken ”ointressant.”
Jag trodde att det var just en sammanställning för att arbetsgivaren snabbt skulle kunna göra en första bedömning. Inte kunde jag för mitt liv tro att mitt cv inte ens kom upp på bordet i och med det lilla krysset framför gymnasium.
Men nu vet jag bättre.

Det är inga tio sammanställande frågor – det är tio utslagsfrågor.

Så om du nederlag efter nederlag undrar varför din arbetslivserfarenhet aldrig duger något till, så är det enkla svaret att ingen någonsin tittar på det (i alla fall inte om du söker ett jobb där de helst ser att du har gått högskola)

Jag skulle kunna skriva mycket mer om hur det ser ut med jämställdheten i arbetslivsfrågor. Men det tar vi någon annan gång. Nu tänkte jag avrunda med att berätta en intressant händelse.
Jag sökte en tjänst där jag kunde pricka av alla meriter de sökte på mitt cv, alla utom högskolan.
Tjänsten gick till en högskolestudent som aldrig någonsin satt sin fot i ett kontorslandskap, som aldrig i sitt liv pratat med en kund vare sig i telefon eller personligen, som aldrig jobbat i datasystem utanför skolans värld, som aldrig suttit i ett möte med företagsledningen och bollat idéer, som aldrig lagt en order eller utfört en programmering och som till råga på allt pluggat KONST på högskolan.

Nu kanske ni undrar varför jag i hela friden söker jobb där de vill att man ska ha högskoleutbildning. Det enkla svaret på den frågan är att jag söker jobb som jag under 27 år har utbildat mig till. Jobb som jag vet att jag kan och som jag har kompetens till att utföra.

Mitt i detta kaos har jag trots allt en trygg punkt att stå på och jag lider med alla er som inte har det.
Och till er arbetsgivare som envisas med att ha de tio utslagsfrågorna kan jag bara säga från oss alla arbetssökande:
”Ni anar inte vad ni går miste om.”

 

Jämställdhet är en KONST. 


Kommentarer
Postat av: Anna

Huvudet på spiken Jenny. Är det inte fascinerande och ibland står det bara att man ska ha högskoleutbildning, i vad är ointressant! Det behöver inte ens ha med jobbet att göra. Det är många i vår generation som inte gick på högskolan för det var lätt att få jobb direkt efter gymnasiet. Men så ser det inte ut idag så när man ska byta jobb är det tufft, I know :-(
Kram och lycka till.

Svar: Visst är det så. Vad som är ännu mer fel är att om vi vill studera vidare så måste vi plugga in sista året på gymnasiet.
Trots att det inte är vårt fel att kursen bara var tvåårig då. Helt sjukt!
Vi fick slutgiltiga betyg när vi gick ut. Det borde verkligen räcka.
Hur många med familj har dessutom råd att ta studielån och plugga heltid?

2015-07-28 kl. 13:21:19
Postat av: CharlotteC

Oj, jag trodde inte att det var så - inte efter att man fått sitt första jobb. Men du som är så framåt, måste du ens skicka CV? Kan du inte bara ringa till de som ansvarar för urvalet och berätta om allt som du är bra på innan de hinner kasta bort dig i skräpkorgen? I min bransch skickar man bara CV när man ska börja jobba direkt efter utbildningen, alla mina andra jobbyten har initierats med ett telefonsamtal. Men kanske är det helt olika branscher emellan! Jag håller iaf tummarna för dig!

Svar: Tack! :)
Det är nog som du säger att det skiljer mellan branscherna, men det är nog tyvärr det vanligaste sättet.
Vilken bransch är du i?

2015-07-28 kl. 23:42:37

URL: http://www.charlottecederlund.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback