Det är författarens skyldighet

Jag hörde en bra grej på teve idag. Det handlade om läsning. Vissa människor kämpa sig igenom böcker de aldrig fastnar i. Vissa ger boken de 30 första sidorna, fastnar det inte där, så lägger de ner och tar en annan bok.
Själv tillhör jag kategorin som vill läsa ut böckerna i respekt till författaren som lagt ner oerhört med tid på sitt verk.
 
Men så satt en författare i panelen på programmet jag såg och sa:
- Det är författarens skyldighet att hålla kvar läsaren.
 
(Deckarkvarten i nyhetsmorgon)
 
Just den meningen ska jag lägga på minnet. För det är ju precis så det är. Varför ska jag som läsare känna att jag måste läsa ut en bok i respekt till författaren? Min tid är dyrbar och om jag inte fastnar i en bok är det bättre att lägga bort den och ta en annan.
 
Apropå läsning. Just nu önskar jag mig lästid. För den finns inte. Eftersom jag väljer att skriva på tåget till och från jobbet finns inte heller den tiden till läsning. När jag väl går och lägger mig är jag dödligt trött och orkar inte ens kolla instagram.
Böckerna växer i högen och jag skulle behöva en månadssemester för att hinna med. Min läsning får vänta till ledigheten i aug.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback