När tid blir över


Samtliga bilder är lånade 

För att få tid över krävs långsiktigplanering. 
När vardagen är full av "icke-tid" förväntar jag mig bara att allt ska flyta så att jag hinner med att jobba dubbel heltid.

Nu när det finns tid för reflektion inser jag hur bra det faktiskt fungerar. 
Nu när jag har tid över. 


För flera år sedan bestämde vi att alla i familjen skulle ha varsin matlagningsdag. 
Det är inget som flyter på från start. Det Har varit mycket tjat och många viljor. 
Barnen har fått lära sig att planera för middagen, om de missat att be oss vuxna att handla hem ingridienser har de själva fått cykla ner och handla när de insett sitt misstag. 
Såna missar gör man inte så många gånger. 

Förut hade vi söndagsmöte där middagen planerades för veckan. Alla bestämmer över sin egen matlagning och vad den vill bjuda på. 
Nu har söndagsrutinen fallit en aning med det flyter på ändå. 
Får sms från den som glömt bestämma mat och så handlar vi maten på vägen hem. 

Den som lagar mat har helhetsansvar för köket den dagen. 

Nu när jag inte kastar mig över jobbet när jag kommer hem har jag oceaner med tid medan maten blir klar och efter. 
Jag har min matlagningsdag på måndagar. Har alltid varit sån att jag vill göra tråkiga saker direkt så jag blir av med det. (Matlagning är ett nödvändigt ont)

Tiden jag nu har över, då jag förbjudit mig själv att mecka med nästa manus vilar jag mest. 
Trots att jag bara varit manusfri i tre arbetsdagar känner jag mig lugnare inombords. Ska erkänna att jag även jobbade helger.

Hela familjen tjänar tid på vårt upplägg eftersom vi dessutom är fem familjemedlemmar. 
På helgerna hjälps de åt som är hemma. 

Barnen som nu är tonåringar allihop blir dessutom väl förberedda för sitt eget boende längre fram. 
Alla i familjen har ett frikort per månad. Då får man välja en halvfärdig rätt att laga. Annars ska det lagas från grunden. 

Jag vet att jag balanserat på en tunn lina väldigt länge med på tok för höga krav på mig själv. Nu förstår jag också att tack vare vårt matlagningssystem så har jag lyckats hålla mig flytande utan att krascha. 
För tänk om jag mitt i mellan mina två krävande jobb, dessutom skulle styra upp allt vad matlagning heter, veckans alla sju dagar... 
Ja, ni fattar. Som man bäddar får man ligga. 

Stort tack till min fina familj för att vi har hållbara rutiner. Jag ser fram emot att återuppta söbdagsmötena. 

Hur gör du för att frilägga tid för dina intressen?


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Låter som en bra rutin. Hoppas du mår bättre nu Jenny och att du får tid att återhämta dig. Kram

Svar: Tack Emmelie! Nu är det vila med stort V som gäller ett tag. Kram J

2016-04-22 kl. 08:59:10

URL: http://emmeliehardenborg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback