Hur många slutspurter finns det?

Det här är något jag funderat mycket på de senaste dagarna.
Hur många slutspurter finns det på ett och samma manus?

 
Saken är den att det här manuset blev antaget för exakt ett år sedan (i April) av ett förlag. Alltså satt jag här i februari/mars och hade en slutspurt på exakt samma manus som nu.

Hur konstigt är inte det?

Ni som följer min skrivprocess vet att förlaget efter en tid lade mitt manus på is, ja inte bara mitt för den delen utan även förlagets alla andra manus också.
Jag valde då att dra mig ur och ge manuset en ny chans. Skaffade en mega bra redaktör och jobbar nu om manuset ytterligare en gång. Eller... två ... tre gånger. För nu när jag snart är klar (30 sidor kvar) med första vändan måste jag givetvis läsa igenom allt ännu en gång för att se så att det håller och om det inte håller... Ja, ni förstår. Evighetsjobb.

Hur som helst är det verkligen roligt att jobba med det här manuset. Dels för att det är ett år sedan jag läste det sist och för att jag tycker så mycket om karaktärerna. Även om jag helst hade sett att det låg på ett förlag och gottade sig inför tryck. 
Ni som läst på noga vet att just det här manuset skulle bli bok lagom till den här påsken... Men att det blev uppskjutet till aug-16 och sedan lagt på is.
Saker som ligger på is har en tendens att frysa fast. Därför valde jag att gå vidare. Tillbaka till ruta ett. Bra eller dåligt beslut, inte vet jag. Men jag blir rastlös av tanken på att bara vänta på något med oviss utgång.

Så hur många slutspurter har jag kvar på det här manuset? 
Det är ingen som vet. Saken är att när manuset väl blivit antaget av ett förlag så brukar även förlagen vilja att man ska skriva om vissa delar. Så. Vi får helt enkelt se.

Jag jobbar vidare mot mina mål. Ikväll ska jag minska mina 30 sista sidor med minst 10.

Hoppas ni haft en skön påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback