En tragiskt påminnelse

Idag såg jag en tragiskt påminnelse i min kalender. En påminnelse om någonting som kunde blivit så bra men som föll ihop som ett korthus.

På dagens datum står det:
"Manusinlämning till förlaget." 

Idag skulle alltså mitt manus gå till förlaget färdigredierat och så gott som färdigt för tryck. 
Ironiskt nog skickade jag in mitt manus igen till samma förlag just idag då de bett om att få läsa manuset igen efter  omarbetningen. Kanske kan det bli som det var tänkt ändå?

Förlagsbranschen är svår. Inte bara på grund av alla manus som väller in till förlagen med samma förhoppning som mitt. Branschen är svår för små- och mellanstora förlag att överleva. Små förlag drivs ofta av en person, sårbarheten blir omedelbar om någonting händer.
De större förlagen har störst inflöde och självklart beror det på att man skickar till förlag man känner till. De som syns mest i bokhyllorna ute i butikerna.

Fördelen med ett litet förlag är att du kan bli den stora författaren på just det förlaget (om du jobbar jäkligt hårt för det). Om du blir antagen av ett stort förlag kanske du blir en författare i mängden. Å andra sidan har man en annan trygghet med stora förlag eftersom de har en stab av människor som kan hjälpas åt om det svajar.

Det är rätt komiskt ändå. Alla som inte är i branschen frågar:
När kommer boken ut? När kommer pocketen och ljudboken?

Alla verkar tro att det bara är att skicka in sitt manus och få det publicerat, dessutom på alla tänkbara sätt. Men så är det inte. Verkligen inte. Tvärtom.

Ni som följer mig vet att I ditt kvarter varken blivit pocket eller ljudbok. Vilket jag givetvis hade hoppats. Det känns sjukt tråkigt att inse att det förmodligen aldrig kommer att hända.
Men det är väl som det är med det mesta i livet. Bara att bita i det sura äpplet och gå vidare mot nya mål. Alla författare går på grund emellanåt.

Hur som helst ska jag ge mitt ny/gamla manus all chans i världen att landa så mjukt det bara går. Man lär som bekant genom hela livet och när jag får ett förlag till det här manuset vet jag vad jag ska tänka på redan innan jag tackar ja.
Erfarenhet underlättar framtiden.

Att bli antagen av ett förlag är väldigt stort oavsett storlek på förlaget. Att få arbeta fram ett omslag som passar till historien och efter en tid få hålla boken i handen. Det är oslagbart och det är någonting jag längtar ihjäl mig till.
Min tid kommer - det är jag helt övertygad om.

Just nu. Utanför mitt fönster. Älskar regndroppar som smattrar mot fönsterrutan. I morgon är en annan dag. En dag närmare ett svar.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback