Hur bra är du?


Bilderna är lånade.

Hur bra är du på det här med sociala medier?

Att få människor att orka kommentera det man skriver vet alla som bloggar, twittrar, facebookar osv att det är jättesvårt. 

Jag läser gärna blogginlägg, nickar igenkännande men lämnar sällan spår efter mig. 

Men hur gör du om någon tagit sig tid att kommentera det du skrivit?

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att det hör till att bekräfta att jag sett att någon skrivit ett par rader till mig. 
Klart jag svarar på kommentaren. 
Visst händer det att jag har missat någon eller att jag haft för mycket just precis då och sen glömt bort. 
Men det minsta jag gör är att jag gillar inlägget för att visa att jag läst och att jag bryr mig om.

Jag vet många som aldrig eller extremt sällan svarar på inlägg människor gör på deras sociala medier. 

Tänk er en bild på en person som precis har klippt ny frisyr till exempel. Och vänner skriver saker som snyggt, passar dig jättebra osv. 
Och personen som lagt upp bilden inte svarar. 

Tänk er samma sak fast utanför sociala medier. Du kommer nyklippt till jobbet och får samma kommentarer snyggt, passar dig jättebra, osv... 
Tackar du inte då? Går du nonchalant förbi?

Visst, man kanske inte har tid att skriva några rader, men visa med en smiley att ni sett att någon tycker att ni är fin. Det kallas respekt att bekräfta andra människor. 

Var är de socialakoderna vi annars så väl känner till?
Varför skiljer sig våra beteenden på nätet mot i verkliga livet?
Och nu pratar vi bara om vanligt vänligt hyfs. 

Näthat är en helt annan sak man kan prata länge om. 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback