Funderingar från en brygga



Det finns författare som hävdar att det är positivt att förlagen dröjer med svar. Att förlagen förhoppningsvis läser hela manuset och kanske till och med har det uppe på ett manusmöte. 

Normalt är det 2-6 månaders väntetid efter det att manuset lämnat boet tills dess man får svar. 
Jag, eller rättare sagt mitt manus går in i 5:e månaden nu. 

Som jag sa till en förläggare:
"Att vara författare är som att vänta på julafton. Varje dag. Hela året."

Jag har det så eftersom jag hela tiden påbörjar ett nytt skrivprojekt i samma stund jag skickar in ett färdigt. 

Just nu ligger två manus för bedömning hos förlagen och ett pocketmanus.
Så ja. Man kan väl säga att jag väntar otåligt och spänt på julafton. 

Därmed inte sagt att jag vill ha tomtar och snö... Nä, det kan jag klara mig utan. Jag vill gärna ha sol och bad så länge det någonsin går. 
Snarare vill jag höra tryckpressar och skriva avtal. Känna doften av en ny bok, min bok och signera så pennan glöder. Skåla i champagne och ha release. Det vill jag ha. Gärna nu. Helst igår. 

Förra boken. Första boken släpptes 2014. Sen dess måste jag ha glasögon för att verkligen se vad jag skriver när jag ska signera! Det hinner hända mycket på två år. 
Vem vet när nästa boksläpp blir? 1 år, 2 år, 5 år, 10 år? Ingen vet. Det enda jag vet är att det kommer för jag jobbar stenhårt på den bollen. 

Tålamod, sa förläggaren. Du måste ha tålamod Jenny!

Ärligt talat. Jag vill inte ha tålamod. Jag vill ha mina böcker ute till försäljning så mina läsare får sitt och jag kan skriva på nästa utan att ägna mig åt tålamod hela dagarna. 

Hur som helst. En brygga, ett hav, en fundering, strålande sol och ett jävlar anamma. Det är vad som krävs för att uppbringa tålamodet. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback